zondag 22 oktober 2017

Uitdaging!

Max Verstappen zal de Grand Prix van Amerika aanvangen als 16e of 17e. Dankzij het fantastische systeem van gridstraffen (aaargh) is het even puzzelen waar alle gestraften nu precies terecht komen op de startgrid. Het laatste nieuws is P17 voor Max.

Minpunten:

* de genoemde startplaats met daarbij extra gevaar in de eerste ronden geraakt te worden
* het regent niet...

Pluspunten:

* Max zal als een van de weinigen op de supersoft band starten en zal langer door kunnen rijden
* het is er redelijk warm wat in het nadeel van Mercedes is (bandenslijtage) en juist in het voordeel van Max die doorgaans zuinig met zijn banden is
* Max heeft als enige van de topcoureurs nog een nieuw setje ultrasoft banden liggen!

Zaak is dus:


* een goede start te maken
* uit de problemen te blijven
* zo snel mogelijk aansluiting te vinden op p6 (wellicht geholpen door een safety-car)

Waarschijnlijk voor Max dus een éénstopper met een late stop en de tweede stint op hagelnieuwe ultrasoft banden. Het is in de historie van de F-1 5x voorgekomen dat een coureur van P17 of slechter kon winnen:

vanaf P17
John Watson won in 1982 de GP van USA-oost in zijn McLaren-Ford.
Kimi Raikkonen won de GP van Japan in 2005 in zijn McLaren Mercedes.

vanaf P18
Rubens Barrichello behaalde zijn eerste overwinning tijdens de grand prix van Duitsland (toen nog op het originele Hockenheim) in 2000 in zijn Ferrari.

vanaf P19
T/m 1960 behoorde de Indy-500 officieel tot de Formule-1 kalender en in 1954 won Bill Vukovich.

En de recordhouder, vanaf P22
Alweer John Watson won in 1983 de, jawel, GP van USA-west (jawel!) in zijn McLaren-Ford.

Het zou een huzarenstukje zijn, maar niets is onmogelijk! (Een podiumplaats zou al heel bijzonder zijn.)
We gaan het zien: De start is om 21:00 uur Nederlandse tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten